Dallam lejátszása hangszórón
Egy 8 Ohm-os mini hangszóró és egy 100 Ohm-os ellenállás kell hozzá. Közben megnézzük a library használatát.
Kell hozzá a "pitches.h" file, ehhez a következő kódot egy alap szövegszerkesztőben illeszd be és mentsd el a file-t azon a néven. A .h a header file kiterjesztése, ez tartalmazza a függvény meghatározásokat és definíciókat a library számára, pl. egy class függvényben belül definiálhatod a változókat amire szükséged van. (A .cpp kiterjesztésű a source file, ez tartalmazza a tényleges kódot.) De maradjunk ennél a példánál. Az arduino mappa libraries mappájában hozd létre a Melody nevű mappát és ide tedd bele a most készített pitches.h file-t, csak így fog működni. Az arduino program újraindítása után bekerül a Sketch/Import Library legördülő menübe a Melody, innen fogjuk használni. Nyiss új sketch-t, másold me az ardino kódot (lejjebb találod). Az #include "pitches.h" sort kitörölheted, ezután szedd elő az előbb említett legördülő menüből a melody-t, így megjeleni a következő sor #include <pitches.h> ezután működik a kód.
A pitches.h file kódja:
/************************************************* * Public Constants *************************************************/ #define NOTE_B0 31 #define NOTE_C1 33 #define NOTE_CS1 35 #define NOTE_D1 37 #define NOTE_DS1 39 #define NOTE_E1 41 #define NOTE_F1 44 #define NOTE_FS1 46 #define NOTE_G1 49 #define NOTE_GS1 52 #define NOTE_A1 55 #define NOTE_AS1 58 #define NOTE_B1 62 #define NOTE_C2 65 #define NOTE_CS2 69 #define NOTE_D2 73 #define NOTE_DS2 78 #define NOTE_E2 82 #define NOTE_F2 87 #define NOTE_FS2 93 #define NOTE_G2 98 #define NOTE_GS2 104 #define NOTE_A2 110 #define NOTE_AS2 117 #define NOTE_B2 123 #define NOTE_C3 131 #define NOTE_CS3 139 #define NOTE_D3 147 #define NOTE_DS3 156 #define NOTE_E3 165 #define NOTE_F3 175 #define NOTE_FS3 185 #define NOTE_G3 196 #define NOTE_GS3 208 #define NOTE_A3 220 #define NOTE_AS3 233 #define NOTE_B3 247 #define NOTE_C4 262 #define NOTE_CS4 277 #define NOTE_D4 294 #define NOTE_DS4 311 #define NOTE_E4 330 #define NOTE_F4 349 #define NOTE_FS4 370 #define NOTE_G4 392 #define NOTE_GS4 415 #define NOTE_A4 440 #define NOTE_AS4 466 #define NOTE_B4 494 #define NOTE_C5 523 #define NOTE_CS5 554 #define NOTE_D5 587 #define NOTE_DS5 622 #define NOTE_E5 659 #define NOTE_F5 698 #define NOTE_FS5 740 #define NOTE_G5 784 #define NOTE_GS5 831 #define NOTE_A5 880 #define NOTE_AS5 932 #define NOTE_B5 988 #define NOTE_C6 1047 #define NOTE_CS6 1109 #define NOTE_D6 1175 #define NOTE_DS6 1245 #define NOTE_E6 1319 #define NOTE_F6 1397 #define NOTE_FS6 1480 #define NOTE_G6 1568 #define NOTE_GS6 1661 #define NOTE_A6 1760 #define NOTE_AS6 1865 #define NOTE_B6 1976 #define NOTE_C7 2093 #define NOTE_CS7 2217 #define NOTE_D7 2349 #define NOTE_DS7 2489 #define NOTE_E7 2637 #define NOTE_F7 2794 #define NOTE_FS7 2960 #define NOTE_G7 3136 #define NOTE_GS7 3322 #define NOTE_A7 3520 #define NOTE_AS7 3729 #define NOTE_B7 3951 #define NOTE_C8 4186 #define NOTE_CS8 4435 #define NOTE_D8 4699 #define NOTE_DS8 4978
Arduino kód:
/*
Melody
Plays a melody
circuit:
* 8-ohm speaker on digital pin 8
created 21 Jan 2010
modified 30 Aug 2011
by Tom Igoe
This example code is in the public domain.
http://arduino.cc/en/Tutorial/Tone
*/
#include "pitches.h" // Sketch/Import Library-ból szedjük elő:
// a dallam hangjegyei, megszólalás sorrendjében:
int melody[] = {
NOTE_C4, NOTE_G3,NOTE_G3, NOTE_A3, NOTE_G3,0, NOTE_B3, NOTE_C4};
// hangjegyek hossza: 4 = negyed hang, 8 = nyolcad hang, stb.:
int noteDurations[] = {
4, 8, 8, 4,4,4,4,4 };
void setup() {
// a dallam hangjegyének ismétlődése,
// most 8 hangjegyet használunk, ezért:
for (int thisNote = 0; thisNote < 8; thisNote++) {
// a hangjegyek hosszának kiszámításához,
// osszuk el a másodpercet, arányosan,
//pl. a negyed hang = 1000 / 4, a nyolcad = 1000/8, stb.
int noteDuration = 1000/noteDurations[thisNote];
tone(8, melody[thisNote],noteDuration);
// hogy elkülönítsük a hangjegyeket,
// tegyünk közéjük szünetet
// ennek időtartama + 30% -nál úgy tűnik jól működik:
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30;
delay(pauseBetweenNotes);
// megállítja a lejátszást:
noTone(8);
}
}
void loop() {
// nem ismételjük meg a dallamot.
}
Írd át a kódot, tetszőleges dallamra!
Standard library-ket akarsz használni a hivatalos oldalról, akkor letöltés után előbb telepíteni kell azokat. Kicsomagolás után egy .h és egy .cpp kiterjesztésű file-t találsz. Az arduino mappában találtsz egy libraries mappát, ide kell tenni, bár már alapból tartalmazza őket. Vagy ide hozhatsz létre saját library-t.
Az arduino program újraindítása után a Sketch / Import Library menüből tudod őket előszedni és használni.
Tone() funkció
Ez a példa bemutatja hogy kell használni a tone() parancsot, hogy generáljunk egy az analóg bemenet értékét követő hajlítást.
Ha nincs benne az arduino/libraries mappában akkor a TONE LIBRARY: http://code.google.com/p/rogue-code/wiki/ToneLibraryDocumentation INNEN LETÖLTHETŐ!
Kell hozzá egy 8 Ohmos mini hangszóró, egy fényellenállás, 100 Ohmos és 4,7 kiloOhmos ellenállás. Az ábra szerinti bekötésben:
Ez lesz belőle:
Arduino kód:
/*
Pitch follower
Plays a pitch that changes based on a changing analog input
circuit:
* 8-ohm speaker on digital pin 8
* photoresistor on analog 0 to 5V
* 4.7K resistor on analog 0 to ground
created 21 Jan 2010
modified 30 Aug 2011
by Tom Igoe
This example code is in the public domain.
http://arduino.cc/en/Tutorial/Tone2
*/
void setup() {
// inicializáljuk a soros portot
Serial.begin(9600);
}
void loop() {
// kiolvassuk a szenzort:
int sensorReading = analogRead(A0);
// írjuk ki ezt az értéket serial monitorral
Serial.println(sensorReading);
// képezzük le a hangot az analóg bemenet értékére
// változtassuk meg a minimum, maximum bemeneti értéket
// a szenzortól kapott értéknek megfelelően:
int thisPitch = map(sensorReading, 400, 1000, 100, 1000);
// lejátszás
tone(9, thisPitch, 10);
}
forrás: arduino.cc/en/Tutorial/Tone, http://arduino.cc/it/Hacking/LibraryTutorial,
http://arduino.cc/en/Reference/Libraries, http://arduino.cc/en/Tutorial/Tone2,