2012.01.13.
22:34

Írta: harsanyireka

Dallam lejátszása hangszórón, és tone() funkció

Dallam lejátszása hangszórón

 

Egy 8 Ohm-os mini hangszóró és egy 100 Ohm-os ellenállás kell hozzá. Közben megnézzük a library használatát.

melody.jpg speaker_bb.png

Kell hozzá a "pitches.h" file, ehhez a következő kódot egy alap szövegszerkesztőben illeszd be és mentsd el a file-t azon a néven. A .h a header file kiterjesztése, ez tartalmazza a függvény meghatározásokat és definíciókat a library számára, pl. egy class függvényben belül definiálhatod a változókat amire szükséged van. (A .cpp kiterjesztésű a source file, ez tartalmazza a tényleges kódot.) De maradjunk ennél a példánál. Az arduino mappa libraries mappájában hozd létre a Melody nevű mappát és ide tedd bele a most készített pitches.h file-t, csak így fog működni. Az arduino program újraindítása után bekerül a Sketch/Import Library legördülő menübe a Melody, innen fogjuk használni. Nyiss új sketch-t, másold me az ardino kódot (lejjebb találod). Az #include "pitches.h" sort kitörölheted, ezután szedd elő az előbb említett legördülő menüből a melody-t, így megjeleni a következő sor #include <pitches.h> ezután működik a kód. 

 

A pitches.h file kódja: 

/*************************************************
 * Public Constants
 *************************************************/

#define NOTE_B0  31
#define NOTE_C1  33
#define NOTE_CS1 35
#define NOTE_D1  37
#define NOTE_DS1 39
#define NOTE_E1  41
#define NOTE_F1  44
#define NOTE_FS1 46
#define NOTE_G1  49
#define NOTE_GS1 52
#define NOTE_A1  55
#define NOTE_AS1 58
#define NOTE_B1  62
#define NOTE_C2  65
#define NOTE_CS2 69
#define NOTE_D2  73
#define NOTE_DS2 78
#define NOTE_E2  82
#define NOTE_F2  87
#define NOTE_FS2 93
#define NOTE_G2  98
#define NOTE_GS2 104
#define NOTE_A2  110
#define NOTE_AS2 117
#define NOTE_B2  123
#define NOTE_C3  131
#define NOTE_CS3 139
#define NOTE_D3  147
#define NOTE_DS3 156
#define NOTE_E3  165
#define NOTE_F3  175
#define NOTE_FS3 185
#define NOTE_G3  196
#define NOTE_GS3 208
#define NOTE_A3  220
#define NOTE_AS3 233
#define NOTE_B3  247
#define NOTE_C4  262
#define NOTE_CS4 277
#define NOTE_D4  294
#define NOTE_DS4 311
#define NOTE_E4  330
#define NOTE_F4  349
#define NOTE_FS4 370
#define NOTE_G4  392
#define NOTE_GS4 415
#define NOTE_A4  440
#define NOTE_AS4 466
#define NOTE_B4  494
#define NOTE_C5  523
#define NOTE_CS5 554
#define NOTE_D5  587
#define NOTE_DS5 622
#define NOTE_E5  659
#define NOTE_F5  698
#define NOTE_FS5 740
#define NOTE_G5  784
#define NOTE_GS5 831
#define NOTE_A5  880
#define NOTE_AS5 932
#define NOTE_B5  988
#define NOTE_C6  1047
#define NOTE_CS6 1109
#define NOTE_D6  1175
#define NOTE_DS6 1245
#define NOTE_E6  1319
#define NOTE_F6  1397
#define NOTE_FS6 1480
#define NOTE_G6  1568
#define NOTE_GS6 1661
#define NOTE_A6  1760
#define NOTE_AS6 1865
#define NOTE_B6  1976
#define NOTE_C7  2093
#define NOTE_CS7 2217
#define NOTE_D7  2349
#define NOTE_DS7 2489
#define NOTE_E7  2637
#define NOTE_F7  2794
#define NOTE_FS7 2960
#define NOTE_G7  3136
#define NOTE_GS7 3322
#define NOTE_A7  3520
#define NOTE_AS7 3729
#define NOTE_B7  3951
#define NOTE_C8  4186
#define NOTE_CS8 4435
#define NOTE_D8  4699
#define NOTE_DS8 4978
 
 

Arduino kód:

/*
  Melody
 
 Plays a melody 
 
 circuit:
 * 8-ohm speaker on digital pin 8
 
 created 21 Jan 2010
 modified 30 Aug 2011
 by Tom Igoe 

This example code is in the public domain.
 
 http://arduino.cc/en/Tutorial/Tone
 
 */

 #include "pitches.h" // Sketch/Import Library-ból szedjük elő:

// a dallam hangjegyei, megszólalás sorrendjében:
int melody[] = {
  NOTE_C4, NOTE_G3,NOTE_G3, NOTE_A3, NOTE_G3,0, NOTE_B3, NOTE_C4};

// hangjegyek hossza: 4 = negyed hang, 8 = nyolcad hang, stb.:
int noteDurations[] = {
  4, 8, 8, 4,4,4,4,4 };

void setup() {
  // a dallam hangjegyének ismétlődése,
  // most 8 hangjegyet használunk, ezért:
  for (int thisNote = 0; thisNote < 8; thisNote++) {

    // a hangjegyek hosszának kiszámításához,  
    // osszuk el a másodpercet, arányosan,
    //pl. a negyed hang = 1000 / 4, a nyolcad = 1000/8, stb.
    int noteDuration = 1000/noteDurations[thisNote];
    tone(8, melody[thisNote],noteDuration);

    // hogy elkülönítsük a hangjegyeket, 
    // tegyünk közéjük szünetet
    // ennek időtartama + 30% -nál úgy tűnik jól működik:
    int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30;
    delay(pauseBetweenNotes);
    // megállítja a lejátszást:
    noTone(8);
  }
}

void loop() {
  // nem ismételjük meg a dallamot.
}

 

Írd át a kódot, tetszőleges dallamra!

Standard library-ket akarsz használni a hivatalos oldalról, akkor letöltés után előbb telepíteni kell azokat. Kicsomagolás után egy .h és egy .cpp kiterjesztésű file-t találsz. Az arduino mappában találtsz egy libraries mappát, ide kell tenni, bár már alapból tartalmazza őket. Vagy ide hozhatsz létre saját library-t.

Az arduino program újraindítása után a Sketch / Import Library menüből tudod őket előszedni és használni.

 

Tone() funkció

 

Ez a példa bemutatja hogy kell használni a tone() parancsot, hogy generáljunk egy az analóg bemenet értékét követő hajlítást.

Ha nincs benne az arduino/libraries mappában akkor a TONE LIBRARY: http://code.google.com/p/rogue-code/wiki/ToneLibraryDocumentation INNEN LETÖLTHETŐ!

Kell hozzá egy 8 Ohmos mini hangszóró, egy fényellenállás, 100 Ohmos és 4,7 kiloOhmos ellenállás. Az ábra szerinti bekötésben:

arduino_speaker_photocell_bb.png

Ez lesz belőle:

 

Arduino kód:

/*
Pitch follower

Plays a pitch that changes based on a changing analog input

circuit:
* 8-ohm speaker on digital pin 8
* photoresistor on analog 0 to 5V
* 4.7K resistor on analog 0 to ground

created 21 Jan 2010
modified 30 Aug 2011
by Tom Igoe

This example code is in the public domain.

http://arduino.cc/en/Tutorial/Tone2

*/


void setup() {
// inicializáljuk a soros portot
Serial.begin(9600);
}

void loop() {
// kiolvassuk a szenzort:
int sensorReading = analogRead(A0);
// írjuk ki ezt az értéket serial monitorral
Serial.println(sensorReading);
// képezzük le a hangot az analóg bemenet értékére
// változtassuk meg a minimum, maximum bemeneti értéket
// a szenzortól kapott értéknek megfelelően:
int thisPitch = map(sensorReading, 400, 1000, 100, 1000);

// lejátszás
tone(9, thisPitch, 10);

}

 

 

forrás: arduino.cc/en/Tutorial/Tonehttp://arduino.cc/it/Hacking/LibraryTutorial

http://arduino.cc/en/Reference/Librarieshttp://arduino.cc/en/Tutorial/Tone2

 

Szólj hozzá!

Címkék: leckék

A bejegyzés trackback címe:

https://harsanyireka.blog.hu/api/trackback/id/tr883534936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása